واریکوسل (ناباروری در مردان)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





واریکوسل (ناباروری در مردان)
نوشته شده در سه شنبه 28 بهمن 1393
بازدید : 555
نویسنده : محمد رضا نجفی

واریسی شدن وریدهای بیضه (واریکوسل)

 

کلیات

واریکوسلبهمعنایوجودتودهایازوریدهایگشادشدهدرطناباسپرماتیکباشد. اینطنابازبیضههابهسمتشکمامتدادمییابد. ووریدهایاین طناب در نهایت وارد سیستم گردش خون وریدی می شوند. طناب اسپرماتیک از عروق خونی ، عروق لنفاوی ، اعصاب و مجرای منی بر تشکیل شده است.

واریکوسلمیتوانددریکبیضهیادرهردوایجادشودولیدرحدود 85 درصدمواردایناختلالدرسمتچپایجادمیشودزیرا جریان خون در ایجاد سمت با مقاومت بیشتری روبرو می باشد. از آنجایی در اثر تجمع خون دمای اطراف بیضه ها تغییر می کند لذا همین امر در عملکرد
بیضه ها اختلال ایجاد کرده و سبب نازایی می شود. زیرا دما سبب تخریب و از بین رفتن اسپرمها
می شود.

 

علل

زمانیکهدریچههاییکهجریانخونراازوریدهایاطرافبیضهبهسیستمگردشخونتنظیممیکننددچاراختلالشوندواریکوسلایجادمیشودودرنتیجهخونجمعشدهوسببگشادیوریدهامیشود.

 

علایم و نشانه ها

اکثرمردانیکهمبتلا به واریکوسل هستند فاقد علامت می باشند. موارد بروز علامت معمولاً در طی معاینات معمول تشخیص داده می شوند. علایم و نشانه ها ممکن است شامل : درد بیضه، احساس سنگینی در بیضه ها، نازایی، جمع شدگی و کوچک شدن بیضه ها و وریدهای قابل لمس یا قابل مشاهده می باشد. در نتیجه در صورت وجود درد پیوسته و دایمی در ناحیه تناسلی باید به پزشک مراجعه نمود.

 

تشخیص

ممکناستواریکوسلهایبزرگباچشمغیرمسلحنیزقابلرؤیتباشند. واریکوسلهایمتوسطنیزازطریقمعاینهولمسناحیهتناسلیقابلتشخیصمیباشند. فردی مشکوک به واریکوسل می باشد باید در حالت ایستاده معاینه شود. زیرا در این حالت احتمال لمس و رؤیت وریدها بیشتر خواهد بود. واریکوسلهای کوچک نیز از طریق روشهای خاصی نظیر سونوگرافی داپلر یا ترموگرافی و ونوگرافی قابل مشاهده هستند.

اگرمریضیبعلت شک به نازایی مورد معاینه قرار گیرد اولین آزمایش، انجام آزمایش مایع منی می باشد. الگوی نازایی که بوسیله واریکوسل ایجاد می شود معمولاً سبب رشد و تکامل ناکافی اسپرمها و افزایش نسبت اسپرمهای مرده می شود.

درمان

اگربیماربدونعلامت است یا علایم خفیف است و مسأله نازایی وجود ندارد. تنها راه درمان پوشیدن محافظهای بیضه جهت حمایت از بیضه ها می باشد.

جراحی :اگرواریکوسلسببدردیاآتروفیبیضههاشدهوبهآنهاآسیببزندیااینکهسببنازاییشود،میتوانازاینروشاستفادهنمود . روشهای جراحی متفاوتی جهت درمان این اختلال وجود دارد که بریدن وریدهای واریسی از جمله معمولترین این روشها به حساب می آید.

 

پیش آگهی

حدود 20 تا 50 درصدازموارددچارعودخواهدشد. دراینمواردعملجراحیازنوتکرارمیشود. 2 تا 5 درصد موارد نیز دچار هیدروسل خواهند شد. یعنی آنکه د راطراف بیضه ها مایع تجمع می یابد، برای رفع این مشکل نیز می توان از روشهای جراحی کوچک استفاده نمود.

حدود 50 درصدازمردانیکهبعلتنازاییتحتعملقرارگرفتهاندبعدازیکسالبچهدارمیشوند . حدود 90 روز طول می کشد تا بلوغ اسپرمهای جدید بطور کامل صورت گیرد. لذا آزمایش مایع منی 3 تا 6 ماه بعد از عمل انجام می شود.

 

استفاده از روشهای طبیعی

بهنظرمیرسدرژیمهایغذاییکمفیبروپرچربیازجملهعواملبروزواریکوسلباشند. چرا که در این حالتها فرد دچار یبوست های طولانی مدت شده و برای دفع، نیاز به زور پیدا می کند. همین زور زدنهای مکرر بر روی دیواره عروق فشار وارد کرده و سبب تخریب بافت جداره و عروق می شود.

فاکتوردیگریکهبررویایجادواریکوسلاثرمیگذارد،کاهشمیزان فلانوییدها در غذاها می باشد. این ترکیبات به فراوانی در میوه ها و سبزی هایافتمیشودومیتوانددرعملکرداتصالیجدارهعروقخونیدخالتداشتهباشند.

 

توصیه های غذایی

حتماًدررژیمهایغذاییازسبزیهاو میوه به مقدار کافی مصرف نمائید. علاوه بر آن روغن مایع ، روغن زیتون و آب میوه نیز باید به فراوانی مصرف شود.

ازغذاهایآماده،چربیهایحیوانی،روغنهایجامدومارگارین،قندوشکر،الکلوکافئینپرهیزنمائید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , واریکوسل , ,
:: برچسب‌ها: ناباروری درمردان- علت عقیم شدن مردان - چرایی عقیمی در مردان - واریکوسل- وریدی بیضه ها ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: