ماهیت گروه تکفیری داعش(2)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





ماهیت گروه تکفیری داعش(2)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 518
نویسنده : محمد رضا نجفی

ماهیت گروه تکفیری داعش(2)

مقدمه
بعد از شروع بحران سوریه برخی کشورهای عربی و غربی گروه‌های تروریستی را برای تحقق اهداف خود به سوریه ارسال کردند ولی بعد جنایت‌های آنها در حق مردم سوریه و تنفر مردم از آنها اکنون در صدد ترمیم آنها برآمده‌اند. بعد از شروع بحران سوریه در سال 2011 در کنار تعدادی از معارضان مسالمت آمیز سوری تعدادی از گروه های تروریستی با حمایت کشور های عربی و غربی به همراه ترکیه وارد این کشور شدند که حضور آنها مصائب فراوانی را برای ملت سوریه به همراه داشته است. "دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش " گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، در تلاش است در سوریه و عراق "خلافت اسلامی" ایجاد کند. این گروه همان طور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است. سرکرده این گروه تروریستی "ابوبکر البغدادی" نام دارد.

نحوه پیدایش داعش

پس از تشکیل گروه "توحید و جهاد" به سرکردگی "ابومصعب الزرقاوی" در سال 2004 و بیعت او با "اسامه بن لادن" سرکرده سابق "القاعده"، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد. این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل "شورای مجاهدین" به سرکردگی "عبدالله رشید البغدادی" خبر داد.
پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 "ابوحمزه المهاجر" به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابوعمر البغدادی" تشکیل شد. در 19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه "الثرثار" منزلی را که "ابوعمر البغدادی" و "ابوحمزه المهاجر" در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند. اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شده. یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز "ابوبکر البغدادی" به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. "الناصر الدین الله سلیمان" نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.
گروه "دولت اسلامی در عراق" در 15 اکتبر 2006 پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست "ابوعمر البغدادی" به عنوان سرکرده آن تعیین شد. این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت. پس از هلاکت "ابوعمر البغدادی" در 19/4/2010 "ابوبکر البغدادی" به عنوان جایگزین وی معرفی شد. با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

گروه دولت اسلامي عراق و شام (داعش)

دولت اسلامي عراق وشام (داعش) يكي از گروه‌هاي سلفي متشكل از عناصر مسلح با تابعيت‌هاي گوناگون عليه دولت سوريه و گروه هاي مخالف دولت سوريه مي‌جنگد. اين گروه را "ابوبكر البغدادي" ملقب به "الكرار" رهبري مي‌كند. داعش دعوت به تشكيل خلافت اسلامي واجراي شريعت اسلام مي‌نمايد. اين سازمان در عراق وسوريه فعاليت نظامي مي‌كند.داعش در 15 اكتبر 2006 (23 مهر 1385) با تشكيل اجلاس گروه هاي مسلح پايه‌گذاري شد.در اين جلسه ابو عمرالبغدادي بعنوان رهبر اين گروه انتخاب گرديد.پس ازكشته شدن ابوعمرالبغدادي ابوبكر البغدادي جانشين وي شد. در دوران ابوبكر البغدادي عمليات نظامي داعش گسترش يافت واين سازمان عمليات نظامي مهمي از جمله حمله به بانك مركزي و وزارت دادگستري وحمله به زندان‌هاي ابو غريب والحوت عراق را سازماندهي كرد. جبهه النصره اهل شام پس از آغاز بحران سوريه در اواخر سال 2011 (نيمه سال1390) تشكيل شد. اين گروه ظرف مدت كوتاهي به مهم‌ترين گروه مسلح در سوريه تبديل شد.

ابوبكر البغدادي رهبر داعش در تاريخ 9-4-2013 (20 فروردين 1392) جبهه النصره شام و عراق را ادغام كرد و آن را (الدوله الاسلاميه في العراق والشام) (دولت اسلامي در عراق و شام) نامگذاري نمود. ابوبكر البغدادي در فروردين 1392 دولت عراق و جبهه النصره را باهم ادغام كرد و آن را بنام "دولت اسلامي عراق وشام " اعلام نمود ولي جبهه النصره اين اقدام البغدادي را رد كرد.

داعش اكنون بعنوان يك گروه نظامي قوي در مناطق مختلف سوريه حضور دارد. مقر اصلي اين گروه، حلب است ولي در نيمه دي ماه جاري در يك درگيري خونين بين عناصر داعش و گروه هاي اسلامي رقيب، اين گروه‌ها توانستند مراكز داعش را از عناصر اين گروه تخليه كنند و آنها را از حلب خارج سازند. داعش در شهر الرقه مقر بزرگي دارد ودر كنار گروه‌هاي احرار الشام و جبهه النصره فعاليت مي‌كند. گروه داعش به سربريدن مخالفان خود چه از عناصر ارتش و چه از گروه‌هاي مخالف و چه از مردم كوچه و بازار معروف است و ابائي از جداكردن سر مخالفين خود و قرار دادن اين سرها در برابر دوربين رسانه‌ها و يا بازي با آنها ندارد. ظرف چند ماه گذشته نفوذ و قدرت داعش در سوريه گسترش يافت به طوري كه عناصري از جبهه النصره و جيش المهاجرين و الانصار و ارتش آزاد سوريه و احرار الشام و التوحيد به اين گروه پيوستند. با اينكه داعش و النصره وابسته به سازمان القاعده‌اند ولي از رهبر القاعده ايمن الظواهري پيروي نمي‌كنند و به دستور الظواهري مبني بر ابقاي النصره در سوريه و بازگشت داعش به عراق هيچ توجهي نمي‌شود. به نظر مي‌رسد كشورهاي عربي منطقه در نظر دارند گروه افراطي داعش را كه قدرت روزافزوني يافته است تضعيف و به جاي آن جبهه اسلامي در سوريه را به عنوان يك نيروي ميانه رو در صحنه سوريه تقويت و مطرح نمايند. تلاش اين كشورها تا حدودي از قدرت گروه داعش كاسته است.

ابو بكر البغدادي كيست؟

ابوبكر البغدادي ملقب به الكرار امير دولت اسلامي عراق است. نام او ابراهيم بن عواد بن ابراهيم البديري است ومتولد سال 1350 در سامراء عراق و به نام‌هاي "ابو دعاء" و "دكتر ابراهيم" و "الكرار" و "علي البدري السامرائي" شناخته مي‌شود. و او ادغام جبهه النصره و دولت اسلامي عراق را تحت نام دولت اسلامي عراق و شام اعلام كرد ولي رهبر جبهه النصره ابو محمد الجولاني اين تصميم ابوبكر البغدادي را مردود شمرد.
ابوبكر البغدادي در يك خانواده مذهبي بزرگ شده و عموهاي او روحاني و معلم زبان عربي و بلاغت و منطق مي‌باشند. آنها اعتقادات سلفي دارند. او از اعضاي عشيره البوبديري عراق است كه ساكن ديالي و سامراء مي‌باشند. اين عشيره از تأسيس دولت اسلامي عراق حمايت و پشتيباني كرد. ابوبكرالبغدادي معلم و روحاني است، او فارغ التحصيل دانشگاه بغداد است و تا دكترا تحصيل كرده است. او از بنيانگذاران جماعت جيش اهل السنه و الجماعه كه در استان‌هاي ديالي و سامراء و بغداد فعاليت مي‌كرد، مي‌باشد.

طبق اطلاعات منابع سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي ابو بكر البغدادي با سازمان هاي اطلاعاتي سعودي و سيا همكاري گسترده‌اي دارد واخراج او و چند تن از رهبران گروه‌هاي افراطي از زندان ابوغريب كار سازمان سيا بوده است. دولت اسلامي در عراق تعداد زيادي عمليات تروريستي در مناطق مختلف عراق انجام داده و هزاران عراقي را به خاك وخون كشيده است.

اهداف ابوبکربغدادی

بغدادی در آغاز مسیر خود در رهبری گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود. اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت‌های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر دهد و در سوریه نیز مشغول جنگ و درگیری شود. البته بغدادی پا را از این نیز فراتر گذاشته و خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی نیز هست. داعش در سوریه، در مناطق رقه، حسکه و دیرالزور قدرتمند شده و در عراق نیز در موصل و تکریت و استان الانبار قدرت گرفته است و با تأسیس یک رژیم یا امارت اسلامی، از مردم مالیات می گیرد و با فروش منابع نفتی پول فراوانی به جیب می زند و بدین ترتیب قدرت مالی بغدادی روز به روز در حال افزایش است.

داعش یک گروه شناور است. با ایجاد فشار و هرج و مرج و انتخاب کشورهایی که دولت آنها عملکرد ضعیفی دارد، کار خود را آغاز می‌ کند. تصور اینکه دولت اسلامی جایی میان بهشت نفت و گاز تأسیس شود، هوش از سر ابوبکر البغدادی پرانده است. این گروه، با ورود شبه نظامیان سنی با تفکر هزاران ساله مبنی بر نابود کردن پادشاهی اردن پا گرفت. بی شک، ابومصعب الزرقاوی "سلطان ناآرامی" در عراق را بخاطر می‌آورید. به او زرقاوی اطلاق می شد چون متولد شهری به نام "الزرقاء" در اردن بود. شهری که توسط مهاجرین چچنی که روح وحشیگری خود را به اعراب صلح جو انتقال دادند، ساخته شد.

زرقاوی و گروهش در اردن به دلیل سیستم قوی امنیتی با توفیق چندانی روبرو نشدند. تا اوایل سال 2003، زرقاوی از اوضاع خوبی برخوردار نبود و کسی او را نمی شناخت. اما خود غربی ها به او قدرت داده و مردانی با نام "جورج دبلیو بوش" و "دیک چنی" پس از حمله به آمریکا، عرصه را برای تاختن امثال زرقاوی مهیا کردند. زرقاوی پس از ورود به عراق، همانند ابوبکر البغدادی بسرعت به سراغ شهرهای سنی نشین نرفت. بلکه با گروه تندروی جهادی انصار الاسلام در حلبچه یکدست شد. سه سال همکاری با تقریبا همه گروه‌های به اصطلاح جهادی و اعمال وحشت کامل و اعمال خشونت بار نتیجه فعالیت‌های وی در عراق بود تا اینکه مخفیگاه او در ژوئن 2006 توسط جنگنده‌های آمریکایی بمباران شده و کشته شد.

داعش محصول مستقیم مکتب‌های فکری تندروی اسلامی و زندا‌ن‌های امریکا است. رهبر داعش نام خود را بغدادی برگزیده چون تاکیدا می‌خواسته بگوید که عراقی است. او در سال 2009 آزاد شده و با نفوذ در لایه های مدیریتی به "ابوعمر البغدادی" می رسد که طی حمله هوایی امریکا به هلاکت می رسد. بغدادی در سرتاسر فرایند نیل به رهبریت گروه، از اهرم فشار بهترین بهره را می برد و در نهایت استان الانبار را از آنجایی که شیوخ قدرتمند سنی آنجا حامی او هستند، به عنوان مقصد انتخاب می کند. الانبار امن ترین مکان برای طرح ریزی عملیات‌ها و استراتژی‌های نظامی گروه داعش است.

گذشته رهبر داعش

با مطرح شدن نام ابوبكر بغدادي بعنوان خليفه مسلمين، نبيل نعيم، يكي از سلفي‌ها مصري در گفتگو با كانال ماهواره‌اي "البلد" نكات مهمي را درباره رهبر گروه تروريستي داعش فاش كرد. به گزارش «انتخاب» ؛ جمهوری اسلامی نوشت: نبيل نعيم مي‌گويد: ابوبكر بغدادي با نام اصلي "ابراهيم عواد البكري" مدتها در زندانهاي آمريكا در عراق به سر برد اما ناگهان آمريكايي‌ها در سال 1385 و درحالي كه در آن زمان هيچ فردي مورد عفو آمريكايي‌ها قرار نمي‌گرفت،‌ او را آزاد كردند. او پس از آزاد شدن به ابومصعب زرقاوي پيوست و آمريكايي‌ها يك ماه پس از آزادي البغدادي توانستند مقر زرقاوي را بمباران كنند و رهبر القاعده در بلاد الرافدين را بكشند. اين فرد سلفي مي‌افزايد: البغدادي 20 الي 30 ميليون دلار براي راه‌اندازي گروه تروريستي داعش براي نابودي تشكيلات القاعده در عراق هزينه كرد. (1)

او هر جا كه مي‌رفت و با فرماندهان نظامي القاعده در عراق ملاقات مي‌كرد، آمريكايي‌ها ساعتي بعد آنجا را بمباران مي‌كردند، به همين دليل است كه القاعده به داعش با ديده شك نگاه مي‌كند. آنها (داعش و القاعده) در ابتداي كار قصد متحد شدن را داشتند ولي ديديم سرانجام با يكديگر درگير شدند. نبيل نعيم مي‌افزايد: من مدتي در زندان بودم و وقتي آزاد شدم محتاج يك لقمه نان بودم ولي همه ديدند كه يك مرتبه البغدادي صاحب ميليون‌ها دلار شد و 600 الي 700 خودروي شاسي بلند به دست آورد.
همه اين اموال توسط قطر براي داعش هزينه مي‌شد و تركيه در تسليح آنها نقش ايفا مي‌كرد. هدف از اين كار از بين بردن القاعده در بلاد الرافدين بود و ايجاد تشكيلاتي كه بتوانند آن را براي رسيدن به اهداف خود كنترل كنند. آمريكايي‌ها با داعش توانستند به سراغ بشار اسد بروند و با او بجنگند و اكنون در عراق بوسيله داعش درحال پياده كردن نقشه‌هاي خود هستند.

در نتیجه داعش همان القاعده است؛ بررسی ابعاد رفتاری داعش و القاعده و نوع جنایات و جهت‌گیری‌های آنها گویای یک اصل است و آن اینکه به رغم ادعاهای مطرح شده مبنی بر جدایی این دو گروه، دیدگاه و خواستگاه رفتاری القاعده و داعش یکی است. هر دو به دنبال کشتار در جهان اسلام هستند، و هر دو از سوی برخی کشورهای مرتجع عربی و غربی هدایت می‌شوند. بنابراین دشمن اصلی منطقه و جهان غرب با محوریت آمریکا و هم پیمانانش هستند که برای رسیدن به منافع خود گروه‌های تروریستی را ایجاد و با آنها به کشتار جامعه بشری می‌پردازند. آمریکا شریک جرم طالبان، داعش و ... به ویژه در زمینه نقض حقوق بشر و مصادره آزادی‌هاست. این احتمال وجود دارد که سرکرده این گروه همچون اسامه بن لادن فردا سمت حملاتش را متوجه محافل حاکم این کشورها کند.




:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: داعش ،گروهک داعش - نگاه اجمالی به گروهک داعش،داعش چیست ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: