حامیان و پشتیبانان داعش چه کسانی هستند(4)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





حامیان و پشتیبانان داعش چه کسانی هستند(4)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 497
نویسنده : محمد رضا نجفی

حامیان و پشتیبانان داعش چه کسانی هستند(4)

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمک ها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد. اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمک های حامیان خارجی هم چنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمک ها در قالب حمایت های مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است. عناصر "داعش" از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

حمایت آمریکا از گروه تروریستی داعش

مدت هاست این موضوع روشن شده که دو گروه اصلی معارض یعنی داعش و جبهه در ارتباط نزدیک با گروه القاعده هستند که مورد حمایت آمریکا نیز می باشند. یکی از دلایل حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه این است که این موضع استراتژیک یعنی سوریه که مانع تسلط مطلق غرب بر جهان عرب است و برای اسرائیل خطر آفرین می باشد از بین برود. به همین ترتیب حمایت آمریکا از گروه داعش در عراق این است که از قدرت گرفتن اقلیت بزرگ شیعیان جلوگیری شود. ریشه بحران آفرینی های گروه تروریستی داعش در عراق ریشه در پیروزی مردم در انتخابات قانونی دولت این کشور و هم چنین خروج مفتحضانه آنان از سوریه دارد. به عبارت دیگر آمریکا و هم پیمانانش در نهان با این گروه ها احساس نزدیکی می کنند و ترس اصلی آنها است که خاورمیانه به منطقه ای قدرتمند در جهان تبدیل شود و غرب برای تسلط بر این منبع قدرت وارد این جنگ شد.

پس از حوادث سی ام ژوئن در مصر که به سقوط اخوان المسلمین منجر شد گروه تروریستی داعش به عنوان جایگزین این گروه فعال شده به همین منظور آمریکا از عملکرد این گروه راضی است اگر چه داعش یک گروه جنایتکار به شمار می آید. نام نهادن بر گروه‌های تروریستی با نام‌هایی مانند النصره و داعش به جای القاعده از یک سو نمایش شکست تروریسم جهانی با محوریت القاعده است و از سوی دیگر غرب با ادعای آنکه گروه‌هایی مانند داعش و النصره شاخه‌های بر جای مانده از تروریسم هستند نظامی گری خود در جهان را توجیه می‌کنند. به همین دلیل حمايت مستقيم و غير مستقيم آمريکا و هم پیمانانش از داعش از ابتداي جنگ سوريه قابل مشاهده بود. از ديد کاخ سفيد، مهره هاي داعش ملزم به نابودسازي منطقه هستند. در اين ميان ائتلاف نيروهاي القاعده، بعثي ها و برخي قبايل عراقي محوريت عمده اي دارد. در حقيقت اعضاي داعش عراق را نيز همين افراد تشکيل مي دهند. اين كشورها طي سه سال اخير به تروريست ها و مزدوران خارجي در سوريه كمك هاي تسليحاتي و مالي كرده و در سطح بين المللي هم از آنها حمايت سياسي كرده و رسانه هاي غربي هم در راستاي سياست هاي كشورهاي خود حقايق در سوريه و عراق را وارونه جلوه مي دهند و تصويري نادرست از واقعيت هاي اين كشور ترسيم مي كنند به‌طوري كه تروريست هاي جنايتكار را مبارزان آزادي قلمداد مي كنند.

در سه سال گذشته داعش از حامیان غربی خود و به ویژه آمریکا سلاح‌ها و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دریافت کرده است که این سلاح ها به عراق منتقل شده‌اند. نیروهای خط‌ شکن داعش، از کشورهای چچن، لیبی، تونس، افغانستان، پاکستان و اردن هستند که در سه سال گذشته در اردن، ترکیه و پاکستان توسط افسران سازمان «سیا» و «موساد» آموزش دیده‌اند و در سه سال گذشته در سوریه تجربه کافی کسب کرده‌اند و در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ وارد کشور عراق شده اند. آمریکایی‌ها در ۱۰ سال گذشته اجازه نداده‌‌اند ارتش قوی در عراق شکل بگیرد و مهمات خوبی داشته باشد، عامل اصلی فشارهای زیاد آمریکایی‌ها برای استفاده از مهره‌های سوخته حزب بعث بود. آمریکایی‌ها فشار زیادی به دولت عراق وارد کردند که از نیروهای بعثی در ساختار ارتش و بخش های فرماندهی استفاده شود و متاسفانه آنها در بخش‌هایی از ارتش عراق نفوذ دارند و خیانت می‌کنند. داعش مورد حمایت شاخه سیاسی حزب بعث می‌باشد.

عناصر گروه داعش از بی رحم ترین تروریست های حاضر در سوریه و عراق هستند و به حملات وحشيانه خود در عراق و سوریه ادامه مي دهد. حملاتي که هدف آن ايجاد رعب و وحشت و اشغال شهرهاي مختلف عراق در راستاي اهداف کلان ايالات متحده آمريکاو هم پیمانانش است. تروریسمی که در سطح بین المللی اقدامی برای توقف آن انجام نشده، محاکمه نشده و در بسیاری از حالات هم از وتو برای جلوگیری از محکومیت آن در سازمان ملل متحد استفاده شده، سبب تشویق تروریسم دیگری یعنی تروریسم تکفیری و مذهبی است. عملکرد شورای امنیت سازمان ملل نیز (که تحت نفوذ آمریکا می باشد) تا حد زیادی بیانگر حداکثر تسامح در مواجه با تروریسم در عراق است. عناصر گروه داعش مانند "جبهه النصره" از بی رحم ترین تروریست های حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایت های این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایت های بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

حمایت ناشیانه «BBC» و «VOA» از تروریست های داعش
۷ تیر ۱۳۹۳ شبکه های ماهواره ای : پس از گذشت بیش از سه سال از ظهور نئوتروریست های تکفیری در سوریه و عراق، که اخبار و تصاویر اقدامات وحشیانه و غیرانسانی آن ها در کل رسانه های جهان منتشر شده، بر اذهان عمومی مردم دنیا پوشیده نیست که این جریانات تکفیری، تمام گروه های تروریستی دنیا را در انجام هر نوع جنایتی روسفید کرده اند. اما برخورد دوگانه غرب و شبکه رسانه ای آن در مواجهه با این جریانات تکفیری تروریستی، بیش از پیش برای توده های مردم «آزاردهنده» و «اعصاب خردکن» شده است. موج عظیم انتقادات مخاطبان شبکه دولتی انگلیس (بی بی سی/BBC) نسبت به پرهیز این شبکه از بکارگیری عنوان تروریست برای گروهی چون “داعش” ، باعث شد که مسئولان شبکه یادشده وادار به پاسخگوئی و بهانه تراشی در این باره شوند. چندی پیش دو تن از سردبیران این شبکه، برای قانع کردن افکار عمومی به مقابل دوربین فرا خوانده شدند.
“لیلی ابوالحسنی” یکی از سردبیران شبکه در پاسخ به پرسش مخاطبان که چرا بی بی سی برای داعش از عبارت گروه تروریستی استفاده نمی کند؟ گفت: «سیاست ما بر این است که مادامی که یکی از مسئولان رسمی کشورها و یا دولت ها از عنوان گروه تروریستی برای هر گروه مبارز و پیکارجو استفاده نکند، ما هم چنین عبارتی را در هیچ یک از بخش های شبکه برای آن گروه بکار نخواهیم برد.»
سؤال اساسی این است که چرا بی بی سی و صدای امریکا چنین رفتار متناقضی دارند و چنین آشکار دروغ می گویند؟ پاسخ بسیار روشن است؛ سیاست غرب به سردمداری امریکا و انگلیس در منطقه و خصوصا کشورهای اسلامی، ایجاد و پشتیبانی از گروه های تروریستی است که توسط خودشان در فضاهای نظامی یا زندان هایی چون “ابوغریب” و “گوانتانامو” تربیت شده اند تا در راستای ایجاد و القای اختلافات مذهبی و قومی در کشورهای اسلامی نقش آفرینی کنند.
از این رو برای نشان دادن درگیری کاذب بین شیعه و سنی -که جز با استمداد از شبکه های ماهواره ای اختلاف افکن شیعی و سنی و برخی جهالت ها و تعصبات کور مذهبی ممکن نیست- دست به چنین اقداماتی زده و گروه تروریستی داعش را با عناوین چون “اسلامگرایان داعش” ، “پیکارجوهای داعش” و یا “گروه بنیادگرای اسلامی داعش” خطاب می کنند.

هدف دیگر دولت های غربی از این دروغ پردازی ها این است که در صورت موفقیت این گروه ها به ساقط کردن نظام های سیاسی در کشورها - مثل نظام حامی مقاومت اسلامی سوریه و یا نظام شیعی عراق - وجاهت تشکیل دولت را برای آنان (گروه های تروریستی چون داعش) حفظ کرده و در صورت امکان، دست پروردگان خود را برای پیاده سازی و اتمام نقشه های نیمه تمامشان در منطقه، به قدرت برسانند.

دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) یا همان "داعش" - که بتازگی مجازات سنگینی هم برای به کار بردن آن وضع کرده‌اند و به نام "دولت اسلامی" تغییر نام داده‌اند، خود را گروهی جهادی سنی معرفی می‌کند که به دنبال ایجاد یک حکومت و دولت چندملیتی اسلامی مبتنی بر شریعت است. این گروه، انشعاب و باقیمانده القاعده عراق است که طی حمله آمریکا برای سرنگونی صدام به عراق پدید آمد و ناآرامی و هرج و مرج شکل گرفته پس از آن، بستر مناسبی را برای جنگ چریکی علیه نیروهای ائتلاف و متحدان داخلی آنها شکل داد.

هزینه های داعش
بدون شک برای انجام هزینه های تروریستی از سوی هر گروهی هزینه ها و بودجه های کلانی وجود دارد و گروهک تروریستی داعش نیز از این قاعده مستثنا نیست. تحلیل های مختلفی درباره تأمین مالی داعش برای انجام عملیات تروریستی در سوریه و عراق وجود دارد. گفته می شود، برخی دولت کشورهای منطقه هزینه های این گروه را تامین می کنند و ارتباطاتی با سران و دستگاه های امنیتی این کشورها دارند و برنامه های تروریستی آنان از سوی این کشورها طراحی می شود. داعش مانند دیگر گروه های تروریستی بخشی از منابع مالی خود را از مناطقی که تصرف می کنند، تأمین می کنند.

بودجه داعش چگونه تأمین می‌شود؟
سرمایه گذاران داعش در سوریه، اردن و عربستان در طی این چند سال حمایت مالی بسیاری از داعش داشته اند. کارشناسان معتقدند که بخشی از بودجه داعش از طریق قاچاق، باج‌گیری، و دیگر جرائم تأمین می شود. در چند سال اخیر، این گروه بر سرمایه گذاری و جذب نیروی داخلی تمرکز کرده است. برخی تخمین ها حاکی از درآمد 8 میلیون دلاری داعش در هر ماه ناشی از باج و مالیات‌گیری در زمینه تجارت‌های خرد و کلان تا پیش از فتح موصل یعنی دومین شهر بزرگ در ژوئن 2014 است. هم چنین طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «الرابط الیمنی» اسناد و گزارشات آمریکایی نشان می دهند که 131 شخصیت آکادمیک، فعال سیاسی و شخصیت‌ دینی وابسته به 31 کشور جهان، مسئولان اصلی تأمین مالی داعش هستند.

اصلی‌ترین نیروهای داعش از کجا آمده اند؟
فرماندهان و مدیران دوران بعث و چهره‌های نزدیک به صدام، نظامیان بریده از ارتش سوریه و عراق، جنگجویانی از اروپا، چچن، بوسنی، شرق ترکستان، لیبی، افغانستان و چندین کشور دیگر، افرادی هستند که حاضرند به عنوان نیروهای تحت امر بغدادی، به داعش بپیوندند.

رکن تبلیغاتی تشکیلات داعش چیست؟
بخش رسانه ای داعش شامل دو مؤسسه رسانه ای فرقان و اندلس هم فعالیت های تبلیغی و رسانه ای را پیگیری می کند و تمامی تصاویر تکان دهنده از طریق این رسانه ها منتشر می شود. مؤسسه "الفرقان" که زیر نظر مرکز اصلی القاعده در افغانستان کار می‌کرد از سال 2006 با اعلام موجودیت دولت اسلامی عراق، کار خود را آغاز کرد و از همان اول به ارگان رسمی تبلیغاتی القاعده در عراق تبدیل شد. نظارت بر همه مراکز اطلاع رسانی وابسته به القاعده از جمله "الفرقان" بر عهده مرکز تبلیغاتی "الفجر" بود.
به گزارش «شیعه نیوز»، مؤسسه "الفرقان" مؤسسه‌ای است که تولیدات آن، شامل سخنرانی های سران القاعده و گروه های تکفیری می شود. هشام الهاشمی یکی از تحلیلگران متخصص در زمینه دیدگاه‌های تکفیری جزئیات ساختار تشکیلاتی موسسه فرقان شاخه تبلیغاتی و اطلاع رسانی گروهک تروریستی داعش را در گفتگو با سایت خبری "وای نیوز" معرفی کرد.

وی تأکید کرد که ناصر الغامدی سعودی در حال حاضر بر این موسسه اشراف دارد. مقر وی پیشتر در عراق قرار داشت، اما در سال 2010 با از بین رفتن این مرکز؛ به سوریه منتقل شده‌اند. هاشمی تصریح کرد که ایده تشکیل موسسه فرقان زمانی بود که دولت اسلامی عراق در سال 2006 به ریاست ابو عمر البغدادی ( یا حامد داود الزاوی) تشکیل شد. در آن زمان عبداللطیف الجبوری از مبارزان القاعده که اخیرا در عراق به قتل رسیده است، پیشنهاد تشکیل موسسه ای را داده که مانند موسسات تبلیغاتی طالبان و القاعده و دیگر شاخه های این سازمان‌ها فعالیت کند. 

الجبوری پیشنهاد داد که اسم جنبشی هر کسی که این موسسه تبلیغاتی را مدیریت می‌کند نیز از ابو میسره العراقی به ابو عمر تغییر پیدا کند و به این ترتیب این اتفاق نیز رخ داد. هاشمی که تحلیلگر مسایل راهبردی نیز هست، می‌افزاید که الجبوری خودش اولین فردی بود که ابو عمر لقب گرفت. ناصر الغامدی که یک فرد سعودی از اهالی جده است، نیز در اداره این موسسه تبلیغاتی به وی کمک می‌کرد. الغامدی همان کسی است که بعد از کشته شدن الجبوری در عراق رهبری این موسسه را بر عهده گرفته است.

از دیگر شخصیت هایی که برای آغاز به کار موسسه فرقان کار کرد، علی الیمنی است که ابو زهرا کنیه اوست. او تابعیتی یمنی دارد. محمد عبدالستار الجنابی با تابعیت عراقی که الان در بازداشت است و نجاح الکرخی با تابعیت عراقی و مهندس انیس ابو دعا که وی نیز در بازداشت است، از دیگر اعضای موسس این سازمان بودند. نکته جالب اینکه این عناصر همگی توان بالایی در مونتاژ و تولید فیلم‌ها و کارهای تبلیغاتی و راه اندازی برنامه‌های مختلف و اجرای نرم‌افزارهای مختلف برای تولید کلیپ‌های صوتی و تصویری دارند.

مؤسسه فرقان که زیر نظر مرکز اصلی القاعده در افغانستان کار می‌کرد، از سال 2006 با اعلام موجودیت دولت اسلامی عراق کار خود را با شدت آغاز کرد. این موسسه از همان اول به ارگان رسمی و تبلیغاتی القاعده در عراق تبدیل شد. نظارت بر تمامی موسسات اطلاع رسانی وابسته به القاعده از جمله موسسه فرقان بر عهده مرکز تبلیغاتی الفجر بود.

تا آوریل سال 2013 موسسه الفرقان تحت نظر کمیته تبلیغاتی القاعده و مرکز فجر فعالیت های خود را دنبال می‌کرد، اما بعد از اعلام جدایی ابوبکر البغدادی از سازمان مرکزی القاعده به رهبری الظواهری و تشکیل دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش این موسسه نیز در فعالیت های خود مستقل عمل می کند.
گزارش های اطلاعاتی نشان می دهد که مؤسسه فرقان از سال 2006 تا 2009 از شهر حمص سوریه مدیریت می‌شد، اما بعد مقر آن به منطقه زمار در شهر موصل انتقال یافت. بعد از کشته شدن ابو عمر البغدادی امیر پیشین دولت اسلامی عراق و معاون وی ابو حمزه المهاجر در سال 2010، یگانهای اطلاعاتی عراق به مقر موسسه فرقان در موصل حمله کردند، اما ناصر الغامدی موفق به فرار از این حمله شد و بار دیگر به سوریه رفت. وی کار این مؤسسه را در سوریه با کادر جدید از سر گرفت.
هاشمی با اذعان به کیفیت کارهای تبلیغاتی انجام شده از سوی این مرکز و انتشار فیلم‌های مستند آن به برخی از مستندهای ساخته شده از سوی این مرکز اشاره کرد. این فیلم ها در ابتدا نیروهای آمریکا در عراق را هدف قرار می دادند، اما بعدها نوک پیکان هجمه تبلیغاتی خود را علیه نیروهای عراقی چرخاندند. این کارشناس القاعده گفت که سران فعالیت‌های تبلیغاتی عناصر تروریستی مخلوطی از تخصص‌های و رویکردهای مختلف هستند که البته در یک هدف با هم مشترکند. این هدف حمایت از داعش است.
عناصر این ارتش تبلیغاتی تحت عناوین و مراکز و مؤسسات مختلف کار می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که این سبک از اقدامات بر هر فرد مبارزی واجب است. این گروه تکفیری به صورت تیمی کار می‌کنند و هر کدام از عناصر این تیم وظایف خاص خود را دارند آنها شبکه هایی را ایجاد کرده اند که هر کدام از آنها در یکی از مراکز اینترنتی تروریستی یا سایت‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند تا بتوانند از اهداف و سوژه‌های تعیین شده از سوی مؤسسه تبلیغاتی مرکزی داعش که همان مؤسسه فرقان است، حمایت کنند.
هاشمی تصریح کرد که این سایت ها الان تنها وسیله ارتباط و همگرایی بین عناصر داعش هستند، بویژه اینکه در بخش‌های متعددی از این کشور منتشر شده اند. بنا بر اعلام این کارشناس مسایل گروه‌های تکفیری داعش بیشترین اهمیت را به فعالیت‌های تبلیغاتی می‌دهد، تا جاییکه شرکت در کمیته تبلیغات الکترونیک را از مهم‌ترین جبهه های کاری معرفی می‌کند. عناصر ناظر بر فعالیت های داعش نیز عمدتا از سلفی‌های سعودی هستند، چرا که زبان و قلم فصیحی دارند و ادبیات خطابه و استدلال‌ها و بهانه تراشی های شرعی در راستای حمایت از ابوبکر البغدادی را به خوبی بلدند.

نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است حمایت غرب از این سایت‌هاست. با نگاهی گذرا به اخبار مربوط به شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید صفحات فیس بوک و توییتر حزب‌الله لبنان مسدود شده است این در حالی است که سایت‌های تروریست‌ها هر روز بیش از پیش بر دامنه فعالیت خود می افزایند و هیچ گونه فیلتری نمی‌شوند.

با جمیع مطالبی که گفته شد می‌توان چنین جمع‌بندی کرد که تروریست‌های تکفیری داعش از گروهی کوچک و با حمایت دلارهای عربی و سازمان‌دهی و مدیریت غرب و کشورهای متحد آنان در منطقه، تبدیل به تروریست‌های کنونی شده‌اند که دارای امکانات و تجهیزات لجستیکی و نظامی پیشرفته هستند. در بدنه‌ی این گروه، نظامیان بعثی شکست خورده نیز حضور دارند. اگر عربستان و دول غربی پدیدآورنده و حامی گروه تروریستی داعش (که داعیه‌ی برپایی امارات اسلامی و خلافت در سرزمین‌های عراق و سوریه را در سر می‌پروراند) در سیاست‌های هدایتی و حمایتی خود از تروریست‌های داعش تجدیدنظر نکنند، امکان تهدید امنیت و منافع این کشورها در آینده توسط آن گروه دور از انتظار نخواهد بود.
...........................................
منبع: مشرق نیوز
 




:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: داعش،حامیان داعش،هزینه های داعش،امریکا و داعش ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: