مناطق حضور عناصر "داعش"(3)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





مناطق حضور عناصر "داعش"(3)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 388
نویسنده : محمد رضا نجفی

مناطق حضور عناصر "داعش"(3)

1- سوریه

عناصر داعش در سوریه در مناطقی از استانهای "رقه"، "حلب"، "حومه لاذقیه"، "ریف دمشق"، "دیرالزور"، "حمص"، "حماه"، "حسکه" و "ادلب" پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته‌اند. داعش قدرت خود را بر مناطق مختلف سوريه از جمله مناطق شمال وشمال شرق سوريه حاكم كرده و پست‌هاي بازرسي در نزديكي مرز سوريه وتركيه ايجاد و با ديگر گروه‌هاي مسلح در سوريه درگير مي‌شود.

حضور داعش در سوريه

دولت اسلامي عراق وشام حضور نظامي خودرا در شهرهاي سوري الرقه وحلب و حومه لاذقيه و دمشق و دير الزور وحمص متمركز و فعاليت نظامي گسترده‌اي دارد. اين گروه سعي مي‌كند منابع نفت وراههاي اصلي را كنترل نمايد ومردم اين مناطق را زير سلطه خود قرار دهد. داعش در تابستان سال گذشته شهر الرقه وشهرك خان العسل در ريف حلب را تحت سيطره خود قرار داد.
گروه داعش گروهاي رقيب خودرا به وابستگي به نظام سوريه ومزدوري براي آن متهم مي‌كند در حاليكه گروهاي مخالف داعش همين تهمت را به اين گروه نسبت مي‌دهند و معتقدند كه داعش از سوي رژيم سوريه پشتيباني و حمايت مي‌شود. "ميشل كيلو" يكي از رهبران مخالفين دولت سوريه در مصاحبه با روزنامه لبناني النهار بتاريخ 22-10-1392 معتقد است كه گروه داعش با رژيم سوريه ارتباط دارد. وي افزود داعش خواستار برقراري خلافت اسلامي است ولي جبهه النصره خواستار برقراري يك نظام اسلامي از طريق انتخابات است.
دولت سوريه همواره به غربي‌ها هشدار مي‌دهد و اعلام مي‌كند كه گروه‌هاي مسلح اسلامي كه عليه نظام بشار اسد مي‌جنگند خواهان تشكيل حكومت اسلامي در سوريه‌اند در حالي كه نظام در سوريه يك نظام لائيك و از حقوق اقليت‌هاي ديني و مذهبي دفاع مي‌كند. بشار اسد اخيرا در مصاحبه با تلويزيون تركيه گفت جنگجويان تكفيري افراطي هيج ارتباطي با اسلام ندارند آنها از بيش از 80 كشور جهان به سوريه آمده‌اند تا دولت اسلامي تشكيل دهند.
يك كارشناس حركت‌هاي اسلامي معتقد است كه داعش مي خواهد بقيه گروه‌هاي اسلامي را خلع سلاح نمايد تا بتواند به تنهائي يك دولت اسلامي ازشمال سوريه تا سرزمين عراق تشكيل دهد. داعش قدرت و سيطره خود را در مناطق مرزي سوريه با تركيه متمركز كرده و افرادي كه قصد خروج ازسوريه را داشته باشند بايد از پست‌هاي بازرسي اين گروه بگذرند.
حمله داعش به شهر اعزاز در حلب (شمال غرب سوريه) وخارج كردن اين شهر از دست "لواء عاصفه الشمال" و درگير شدن با گروه هاي غير اسلامي از جمله ائتلاف ملي خشم اين گروه‌ها را برانگيخته است به طوريكه اين گروه ها طي بيانيه‌اي اقدامات داعش را نقض اصول انقلاب سوريه توصيف كرده‌اند. حمله داعش به شهر اعزاز و اشغال آن و بيرون راندن اعضاي لواء عاصفه الشمال از اين شهر موجب شد كه گروه‌هاي متعددي از مخالفين نظام از جمله "حركه احرار الشام" و جيش‌الاسلام "ولواء التوحيد" طي بيانيه‌اي از داعش بخواهند شهر اعزاز را تخليه كند.

دولت اسلامي شام و عراق داعش متهم به حمله به كليساهاي مسيحيان در مناطق مختلف سوريه است. طبق خبرهاي منتشره از سوي منابع خبري بين‌المللي گروه داعش به دو كليساي البشاره والشهداء در شهر الرقه سوريه حمله كرده و آن را به آتش كشيده است. اين خبر حاكيست كه عناصر داعش ضمن به آتش كشيدن كليساها اقدام به شكستن صليب ها و برافراشتن پرچم اين گروه بر ساختمان كليسا‌ها نموده است. مخالفين اين گروه معتقدند كه اين گروه علاوه بر حمله به كليساها دست به گروگانگيري كشيشان مسيحي زده است. گروه هاي افراطي نه تنها در سوريه بلكه در عراق نيز مسيحيان را مورد آزار و اذيت قرار داده و كليساهاي مسيحيان را مورد حمله قرار داده‌اند. آزار و اذيت مسيحيان در سوريه و عراق سبب مهاجرت تعداد زيادي از آنها به خارج و پناه بردن به غرب شده است.
براساس آنچه در روزنامه الاشرق الاوسط درباره داعش منتشر شده، این گروه تروریستی پس از حضور در سوریه و انجام عملیات تروریستی، شهر رقه را به عنوان پایتخت موقت خود قرار داده است. رنگ رسمی این فرقه تروریستی مانند شبکه القاعده، سیاه است. رنگ ساختمان ها، خودروها و پرچم آنها نیز سیاه است. داعش مناطق تحت کنترل خود را مانند افغانستان به ولایت های متعدد تقسیم کرده است. هر ولایت دارای یک امیر و دادگاه اسلامی و شورای خدمات اسلامی است. شورای خدمات اسلامی نقش و فعالیتی مثل شهرداری ها دارد. این گروه حتی در سوریه اتومبیل هایی را با پلاک دولت اسلامی شماره گذاری کرده و براساس تصاویر منتشره، پلیس راهنمایی و رانندگی بنام داعش تشکیل شده است.

2- عراق

عناصر داعش در مناطق محدودی از برخی استانهای عراق به ویژه استان "الانبار" حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را پوشش می دهند. براساس گزارش ها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال 2013 نزدیک به 1400 خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات 1996 نفر کشته و 3021 نفر زخمی شدند.

آغاز فعاليت داعش در عراق

در سال 1383 ابومصعب الزرقاوي جماعت توحيد وجهاد را در عراق تشكيل داد وبا اسامه بن لادن بعنوان رهبر القاعده بيعت كرد. جماعت توحيد وجهاد نام خودرا به تنظيم القاعده في بلاد الرافدين (سازمان القاعده در بلاد الرافدين - عراق) تغيير داد.اين گروه بعنوان فعال‌ترين سازمان مسلح در عراق شناخته شد و سيطره خودرا بر مناطق وسيعي از عراق حاكم نمود و خود را سازمان ضد آمريكائي قلمداد كرد. الزرقاوي در سال 1385 تشكيل مجلس شوراي مجاهدين به رهبري عبد‌الله رشيد البغدادي را اعلام كرد. پس از كشته شدن الزرقاوي ابو حمزه المهاجر به عنوان رهبر سازمان انتخاب شد و در آخر همان سال دولت اسلامي عراق به رهبري ابوعمر البغدادي اعلام موجوديت كرد.
روز 30 فروردين 1389 نيروهاي آمريكائي و عراقي به خانه ابو عمر البغدادي و ابوحمزه المهاجر واقع در منطقه الثرثار عراق حمله كردند وان دو را به هلاكت رساندند. اين سازمان ده روز بعد به كشته شدن دو تن از رهبران خود اعتراف كرد و ده روز بعد مجلس شوراي دولت اسلامي عراق تشكيل جلسه داد و ابوبكر البغدادي را بعنوان خليفه دولت اسلامي والناصر لدين‌الله سليمان را به عنوان وزير دفاع دولت اسلامي انتخاب كرد. پس از اغاز بحران سوريه ابوبكر البغدادي طي پيامي ادغام جبهه النصره ودولت اسلامي عراق را در "دولت اسلامي عراق و شام " اعلام كرد.

حضور داعش در عراق

داعش فعاليت نظامي خودرا در عراق گسترش داده به طوري كه اين گروه در سال 1391 به زندان التاجي عراق حمله و هزاران تن از زندانيان عضو القاعده را آزاد كرد. اين گروه در سال 1392 به وسيله خودروهاي بمبگذاري شده و نيروهاي انتحاري به مقر امنيت آسايش در شهر اربيل در كردستان عراق حمله كرد. گفته مي‌شود داعش داراي اسلحه سنگين از جمله: تانك و موشك و خودوهاي زرهي و انواع اسلحه كه از ارتش‌هاي عراق و سوريه به غنيمت گرفته است مي‌باشد. درگيري ارتش عراق با نيروهاي داعش در استان الانبار و حمله هواپيماهاي عراقي عليه مواضع داعش در استان الانبار و در مرز عراق و سوريه سبب شعله ور شدن آتش جنگ بين ارتش عراق و نيروهاي افراطي عضو دولت اسلامي عراق و شام گرديده است.
ارتش عراق دي ماه 1392 اقدام به بمباران مواضع داعش در مناطق مرزي عراق و سوريه نمود و تلاش ارتش اين كشور براي سركوب نيروهاي داعش به تضعيف اين نيروها و قتل تعداد زيادي از اين گروه گرديد. به نظر رومان كابيه كارشناس انستيتو فرانسوي خاورميانه تعدادي از رهبران داعش عراقي و يا ليبيائي‌اند و رهبران مذهبي اين گروه تابعيت سعودي و يا تونسي دارند. گفته مي‌شود گروه داعش از سوي افرادي از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس حمايت مالي مي‌شوند و در عراق از سوي برخي عشاير محلي پشتيباني مي‌شوند.

اقدامات داعش در عراق

داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ نفر کشته و ۳۰۲۱ نفر زخمی شدند. در دی ۱۳۹۲(ژانویه ۲۰۱۴) پس از به آتش کشیدن چادر معترضین در استان های سنی نشین عراق توسط نیروهای امنیتی، و عقب نشینی ارتش از دو شهر رمادی و فلوجه، نیروهای حکومت اسلامی عراق و شام از این فرصت استفاده کرده و نیمی از شهر فلوجه و قسمتی از شهر رمادی را به تصرف خود درآورده و در این دو شهر به ایجاد ایستگاه های ایست و بازرسی مبادرت کردند.
عشایر عراق در نبود ارتش به مقابله با این گروه پرداختند. در نهایت داعش توانست کنترل کامل فلوجه را در دست بگیرد ولی طی نبرد سرکرده داعش در رمادی کشته و کنترل این دو شهر از دست آنان خارج شد. هرچند داعش برای فلوجه یک والی تعیین کرداما پس از عقب نشینی از این دو شهر، در عملیات انتقام محمد در صحرای الانبار، نبرد میان عشایر منطقه، پلیس محلی، ارتش عراق، نیروهای داوطلب از دیگر مناطق عراق از یک طرف و نیروهای داعش از طرف دیگر در استان الانبار عراق درگرفت.
ارتش عراق در ۱۴ دی ماه سال ۹۲ اعلام کرد که پس از دو روز درگیری با اعضای این گروه در رشته کوه ˈ حمرینˈ توانست آنان را از این منطقه بیرون برآند. داعش نیز به طرف استان صلاح الدین عقب نشینی کرد. عناصر گروهک تروریستی داعش، پنجشنبه شب ۸ خردادماه ۱۳۹۳ ، ۱۵۰ دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی کُرد ساکن منطقه عین العرب که برای شرکت در امتحان نهایی، عازم حلب بودند، ربودند. عناصر داعش، در همان روز، ۱۹۳ تن از شهروندان کُرد را نیز که ۱۷ تا ۷۰ سال سن داشتند، در منطقه قباسین واقع در حومه شهر الباب در استان حلب ربودند و به جستجوی خانه به خانه این منطقه پرداختند. امروزه داعش در موصل عراق مستقر است و تلاش ها برای آزادی این شهر از دست این گروه تروریستی ادامه دارد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد داعش مصداق نعل وارونه زدن است. قوانین سختگیرانه ای را دنبال می کند که هیچ ربطی به اسلام ناب محمدی ندارد. فتاوی چندش آور و مضحکی (جهاد نکاح، جهاد نکاح النفس، و جهاد لواط، را در دستور کار خود قرار داده که هدف بهره مندی از آنها را در جریان سوریه بخوبی نشان داد. در مقام زهد برآمده و با دغدغه‌ و نگرانی نسبت به شریعت، جوی خون در عراق و سوریه راه انداخته، در حالیکه نه تنها دغدغه اهل سنت ندارد بلکه عمده ترین دغدغه آن دستیابی به منابع غنی هر شهر و منطقه و سودای حکومت است. جهت جلب نظر و علاقه مردم شهرهای تحت تسخیر، آب، برق ارزان، و امنیت بیشتر وعده می دهد، در حالیکه پس از مدتی با دریافت مالیات های سنگین، شیره وجود آنها را می کشد.
تلاش این گروه که در اشغال سامرا، استان نینوا و بغداد مستاصل مانده، ایجاد دو دستگی در بدنه امنیتی و نیروهای زبده 12 هزار نفری عراق و تحریک ایران به بروز حرکت انفعالی و ورود به عرصه برای به وجود آوردن جنگ منطقه ای و فرقه ای طبق سفارش اربابان غربی و عربی خود است. عدم توجه مردم عراق و حتی جمعیت سنی این کشور به این گروه، موجب شد که با انتشار فیلم و تصاویر بسیار خشن، سعی در استفاده از استراتژی ایجاد وحشت کند تا شاید بدین وسیله به نتیجه برسد.




:: برچسب‌ها: مناطق حضور عناصر "داعش-داعش-داعشیان-منطقه داعش ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: