مخالفت با گروهک داعش(5)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





مخالفت با گروهک داعش(5)
نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393
بازدید : 502
نویسنده : محمد رضا نجفی

مخالفت با گروهک داعش(5)

بسيج نيروهاي مخالف دولت سوريه جهت سركوب دولت اسلامي شام و عراق (داعش) و همراه شدن غرب و اعراب با آنها که پیشتر از این گروه حمایت مالی، تسلیحاتی و... می کردند يك تصميم عادي نبوده بلكه روي اين تصميم فكر شده است. سركوب داعش با اين قدرت و توانمندي نمي‌تواند كار ساده و تصميم فوري و بدون فكر باشد زيرا همه مخالفين دولت سوريه مي‌دانند كه داعش از نظر افراد وتسليحات بسيار قدرتمند است و بي رحمانه با مخالفينش برخورد مي‌كند. از اين رو تصميم براي سركوب داعش با هماهنگي كشورهاي عربي شركت‌كننده در بحران سوريه صورت گرفته است.

1. بسيج نيروها‌ي مخالف عليه داعش

حضور قدرتمند داعش در مناطق مختلف سوريه و تلاش براي اخراج ديگر گروه ها سبب بسيج كليه نيروها مخالف دولت سوريه عليه اين گروه افراطي شده است. گروه‌هاي غير مذهبي در سوريه از جمله ارتش آزاد كه از سوي آمريكا و غرب و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس حمايت مالي و تسليحاتي مي‌شوند از قدرت يافتن داعش نگرانند و تلاش مي‌كنند سدي در برابر اين گروه افراطي تشكيل دهند. مخالفان داعش معتقدند كه اين گروه افراطي سعي مي‌كند آزادي هاي مردم سوريه را محدود كند و از فعاليت روزنامه نگاران جلوگيري نمايد. آنها معتقدند كه فشارهاي داعش سبب خروج تعداد زيادي از فعالان سياسي و روزنامه نگاران از سوريه شده است.
زهران علوش رهبر گروه "لواءالاسلام" و سخنگوي جبهه اسلامي سوريه ضمن توجيه تشكيل ارتش اسلامي سوريه آنرا اقدامي براي مقابله با گروه سلفي داعش قلمداد كرد واعلام نمود بسيج نيروهاي مخالف براي مقابله با افراطيون وابسته به القاعده از جمله النصره و داعش است كه دست به كارهاي فساد انگيز در شمال وشرق سوريه زده‌اند. به نظر مي‌رسد كه گروه داعش از تشكيل ارتش اسلامي سوريه ناخشنود است.

درگيري بين داعش و گروه‌هاي سلفي افراطي در سوريه از جمله "كتائب عاصفه الشمال" در شمال اين كشور بدين علت است كه گروه داعش تلاش مي‌كند گذركاه استراتژي باب السلامه واقع در مرز تركيه را در دست گيرد. درگيري ها منجر به كشته شدن تعدادي از اعضاي عاصفه الشمال شده است. گذرگاه باب السلامه منطقه استراتژي سوريه و مرز تركيه است و پناهندگان سوري از اين گذرگاه بسوي تركيه عبور مي‌كنند و مواد غذائي و اسلحه براي مخالفين دولت سوريه از اين گذرگاه وارد خاك سوريه مي‌شود.

2. نقش عربستان در تضعيف داعش

بر اساس نوشته وليد شقير نويسنده روزنامه سعودي الحياه چاپ لندن تصميم براي سركوب داعش هنگام برگزاري كنفرانس سران شوراي همكاري خليج فارس در كويت دردهم دسامبر 19 آذر ماه 92 گرفته شد. وي در مقاله‌اي تحت عنوان "داعش ژنو2 و حزب الله" مي‌نويسد: سخنراني احمد الجربا رئيس ائتلاف ملي مخالف دولت سوريه در كنفرانس مزبور براي اين بود كه نشان داده شود كه داعش چه نقشي در سوريه ايفا مي‌كند و احمد الجربا، اين گروه را متهم به مزدوري براي رژيم بشار اسد كرد. نويسنده مقاله معتقد است در كنفرانس سران شوراي همكاري خليج فارس اساس مبارزه با داعش پي ريزي شد تا گروه‌هاي مخالف (مورد حمايت عربستان و كشورهاي همدست با آن) بتوانند شرايط موجود قبل از برگزاري كنفرانس ژنو را به نفع مخالفين دولت سوريه تغيير دهند.

گروه داعش نه تنها با گروه‌هاي مخالف در سوريه مي‌جنگد بلكه با كُردهاي سوريه و عراق نيز مبارزه مي‌كند. اخيرا درگيري هايي بين عناصر داعش و كُردهاي سوريه در منطقه الحسكه واستان الرقه در شرق سوريه رخ داد كه تعدادي از دو طرف كشته شده‌اند.داعش اخيرا تلاش كرد مناطق شمال وشمال شرق سوريه را اشغال نمايد ولي با مقاومت كردها در مناطق الحسكه و القامشلي و عندان مواجه شد و درگيري هاي شديدي بين داعش و كردها رخ داد. ولي كردهاي سوريه توانستند مناطق تحت نفوذ خود را از داعش پس بگيرند. داعش پس از درگيري با كردها 120 تن از مردم كرد سوريه را در منطقه اعزاز در حلب به اسارت گرفت و عمليات وحشيانه‌اي عليه كردها انجام داد.

3. تقويت النصره و تضعيف داعش

برخي از صاحب نفوذان درجبهه مخالف دولت سوريه معتقدند كه تقويت گروه النصره سبب تضعيف داعش خواهد شد و بدين علت تلاش‌هايي در حال حاضر در جريان است كه جبهه النصره مورد حمايت آمريكا و غرب و شيوخ منطقه خليج فارس قرار گيرد و بدين ترتيب راه براي تضعيف داعش فراهم گردد. برخي از حاميان جبهه النصره تلاش مي‌كنند آمريكايي‌ها را متقاعد سازند كه از جبهه النصره در برابر داعش حمايت مادي و تسليحاتي كند. محافل مطبوعاتي معتقدند برخي از شيوخ عرب كه نقش بارزي در رساندن كمك به مخالفين دولت سوريه دارند اينك به گروه النصره نزديك شده‌اند.

چارلز ليستر كارشناس مركز بروكينگز معتقد است كه تعداد نيروها داعش در سوريه بين 6 تا 7 هزار نفر است. "ديده‌بان سوري حقوق بشر" كه توسط مخالفين دولت سوريه اداره مي‌شود معتقد است كه داعش باول دالوليو كشيش مسيحي وبيست تن از خبرنگاران كانال تلويزيوني اوروپ 1 از جمله ديديه فرانسوا و هم چنين خبرنگار روزنامه لوپون نيكولا انان و خبرنگار روزنامه الموندو خافيير اسبينوسا و عكاسان اروپائي از جمله پيير توريس وريكاردو گارسيا فيلانوفا را در اختيار دارد.

- اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده تصمیم "ابوبکر البغدادی" رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد. الظواهری تأکید کرد که فعالیت های "دولت اسلامی در عراق" فقط به عراق منحصر شود. ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتی که البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است. وی گفت: "گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست."

4. جیش المجاهدین و اعلام جنگ با داعش

«جیش المجاهدین» گروهی تازه تاسیس بوده و در 3 ژانویه جاری در استان حلب در سوریه تعدادی از گروه‌های مسلح تحت عنوان جیش المجاهدین با هم متحد شدند و رهبری آن را «توفیق شهاب الدین» فرمانده سابق گردان‌های نورالدین الزنکی بر عهده دارد. براساس منابع خبری بارزترین گروه‌های مسلحی که با هم متحد شده اند عبارتند از جنبش اسلامی نور، گروه «استقم کما امرت»، «گردان‌های نور الدین الزنکی»، «لواء الحریة الاسلامیة»، «تیپ انصار الخلافة»، «تیپ امجاد الاسلام»، «تیپ الانصار» و «تیپ جند الحرمین»
اعلام تشکیل جیش المجاهدین در شرایطی صورت می‌گیرد که معارضان و حامیان خارجی آنها در تلاش هستند تا در آستانه برگزاری ژنو 2 صفوف ناموزون و ازهم پاشیده معارضان سوری بازسازی کنند. «محمد ادیب» سخنگوی فرماندهی جیش المجاهدین گفت که کار جیش المجاهدین منحصر به شهر حلب نیست و تمام سوریه را شامل می‌شود و این گروه قصد دارد شهر حلب، ادلب و حومه آنها را از داعش بازپس بگیرد. وی افزود که چهار چوب کار جیش المجاهدین جنگ با داعش در تمامی مناطق سوریه است و برای تحقق این هدف بین گروه های مسلح اعلام یکپارچگی شده است و فرماندهی جیش المجاهدین تمام گروه‌ها را برای پیوستن به جیش المجاهدین و جنگ با داعش دعوت می‌کند. وی سبب جنگ با داعش را رفتارهای اخیر این گروه دانست؛ رفتارهای که شامل اهانت به مردم سوریه، تعدی به حرمت‌های دین، جنگ با ارتش آزاد و تکفیر ملت سوریه است و افزود در این تشکیلات جدید به روی تمامی گرو‌ه‌های مسلح باز است.

در نتیجه بنا بر آنچه گفته شد، عربستان سعودي و كشورهاي شركت كننده در جنگ سوريه به عوامل خود دستور دادند به هر قيمتي گروه داعش را سركوب نموده، و جبهه اسلامي سوريه بعنوان نيروي قدرتمند (مورد حمايت عربستان و قطر و تركيه و آمريكا) كه مي‌تواند در برابر ارتش دولتي سوريه بايستد مطرح گردد ومورد رضايت آمريكا وغرب قرار گيرد و اين گروه جديد بعنوان تنها قدرت نظامي مخالف دولت سوريه در صحنه سياسي اين كشور ايفاي نقش نمايد. مطرح شدن جبهه اسلامي سوريه وحمايت همه جانبه كشورهاي حوزه خليج فارس وتركيه و آمريكا از آن براي اينست كه ائتلاف ملي سوريه و جناح نظاميان يعني ارتش ازاد سوريه بكلي نقش خود را از دست داده‌اند و تنها جبهه اسلامي است كه در شرايط فعلي به گمان حاميان آن، قادر است جاي همه اين گروه‌ها را بگيرد و نقش اصلي تنها گروه مخالف دولت بشار اسد را بازي كند.




:: موضوعات مرتبط: مقالات , گروهک تروریستی داعش , ,
:: برچسب‌ها: مخالفت با گروهک داعش(5) ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: